Helsingin Sanomissa oli 21.10.23
artikkeli, jonka mukaan suomalaiset ovat huolissaan nuorten nikotiinipussien
käytöstä. Nikotiinipussien makuvalikoima
houkuttelee nuoria.
Philip Morris markkinoi
nikotiinipusseja seuraavalla tavalla:
”Philip Morris
International eli PMI on
myös merkittävä nikotiinipussien valmistaja, jonka siipien alla on suosittu
tuotemerkki Shiro.”
”Vaikka kyseessä on tupakkayhtiö, se on
investoinut muun muassa 8 miljardia dollaria savuttomien tuotteiden
tutkimukseen ja kehitykseen.”
”Näitä PMI:in pusseja suomalaiset voivat
ostaa: Shiro - Nämä tupakattomat ja valkoiset nikotiinipussit ovat kuuluja raikkaista
makuvaihtoehdoista, mikä pätee nykyäänkin, vaikka PMI on muuttanut hieman Shiro
pussien ulkoasua sekä sisältöä. Vahvimmat tuotteet sisältävät nikotiinia 15
mg/g, ja tarjolla on muun muassa minttuisia makuja, kuten jäätävä
salalia sisältävä Tingling Mint, makeampi viherminttua sisältävä Fresh Mint ja
mentolinen Cooling Mint.”
British American Tobacco (BAT) soveltaa
samanlaista makumarkkinointia:
”British American Tobacco on
pitkän linjan tupakkayhtiö vuodelta 1902.
Se on tunnettu ennen kaikkea tupakkamerkeistään Camel, Pall Mall ja
Lucky Strike, mutta perinteisten savukkeiden lisäksi yritys on laajentanut myös
ns. “pienemmän riskin” tuotteisiin, kuten höyrytupakkaan ja
nikotiinipusseihin. Jälkimmäisessä
he ovat onnistuneetkin hyvin, sillä heidän VELO nikotiinipussit ovat osoittautuneet
menestykseksi ja ovat meillä jatkuvasti Suomen myydyimpiä pusseja.”
”Vaikka yritys tulee
Isosta-Britanniasta, heidän nikotiinipussinsa ovat saaneet inspiraation
Ruotsista. Moni saattaa tuntea VELO pussit nimellä LYFT, sillä niin brändiä
kutsuttiin ennen vuoden 2021 nimen vaihdosta. Joka tapauksessa VELO tai LYFT,
sisältö on täysin sama.”
”Näitä BAT:n pusseja suomalaiset voivat
ostaa: VELO Easy Mint Mini. Tässä on tuote, joka keikkuu
suomalaisten myyntitilastojen kärjessä kaiken aikaa. Pussit ovat pieniä,
valkoisia ja ne maistuvat raikkaalle vihermintulle. Niiden
nikotiinipitoisuus on 4 mg per annospussi, ja näin niitä voi täysin laillisesti
tilata Suomeen. Näiden lähes täydellisiksi luokiteltujen pussien menestyksen
salaisuus on niiden herkullinen maku ja optimaalinen nikotiiniefekti.”
H
Voimme todeta, että tämä on
taitavaa markkinointia. Se kohdistuu
lapsiin ja nuoriin ja tuottaa tupakkayhtiöille elinikäisiä asiakkaita. Nikotiini on tappava aine, mutta väliäkö
sillä, kun kuolleiden nikotinistien tilalle kasvatetaan jatkuvasti uusia
ikäluokkia.
Hei Erkki. Haluaisin kysyä, että olisitko kiinnostunut tulemaan vieraaksi Totuuden Etsijät YouTube-kanavalle. Olemme vaihtoehtoinen mediakanava, jossa erilaiset mielipiteet saa tulla kuulluksi. Mielenkiintoni heräsi kun näin tämän videon, jossa olet vieraana: https://www.youtube.com/watch?v=MVScyJ128vo
VastaaPoistaKatsojamme olisi varmasti innolla kuuntelemassa lisää aiheesta. En löytänyt yhteystietojasi, joten voisitko laittaa sähköpostia osoitteeseen: totuudenetsijat@gmail.com