A. Rikosten täyttymishetki
Tupakkayhtiöt ovat markkinoineet kevytsavukkeita vuosina 2002 – 2021
käyttäen muun muassa nimityksiä ”Blue”, ”Silver” ja ”Gold”, jotka ovat
korvanneet sanat ”kevyt”, ”light”, ”mieto” ja ”mild”. Yhtiöt ilmoittivat jo vuonna 2001 ryhtyvänsä
tähän kevytsavukekiellon kiertämiseen.
Yhtiöt ovat syyllistyneet harkitusti lukuisiin rikoksiin. Toteutuneita rikoksia ovat olleet
-
törkeä terveyden vaarantaminen, törkeän pahoinpitelyn
yritys, täytetty törkeä pahoinpitely, murhayritys ja täytetty murha sekä
-
markkinointirikos ja tupakan markkinointirikos.
Rikokset ovat täyttyneet
silloin, kun tupakkayhtiöt ovat valmistaneet uusilla kevytnimikkeillä
varustettuja savukkeita ja laskeneet ne liikkeelle. Mitään muuta menettelyä näiden rikosten
täyttyminen ei ole vaatinut.
Tämän jälkeen yhtiöt ovat tehostaneet
menettelyään muun muassa sosiaalisen median avulla. Sosiaalisessa mediassa on ilmestynyt
esityksiä, joiden laatijoina ovat olleet tupakkayhtiöiden palkkaamat
vaikuttajat. Tämä on ollut
tupakkayhtiöiden harjoittamaa markkinointia.
Lisäksi mediatileillä on
ilmestynyt tupakoitsijoiden kirjoituksia, joista on voitu päätellä, että
kuluttajat ovat omaksuneet tiedot kevytsavukkeiden uusista nimistä. Tupakkayhtiöissä on seurattu tarkasti näitä
kirjoituksia, jotka ovat kertoneet markkinoinnin onnistumisesta.
Rikostunnusmerkistöjen kannalta
sosiaalinen media ei ole ollut eikä ole välttämätön. Rikokset ovat täyttyneet pelkästään
kevytsavukkeiden liikkeelle laskemisella, vaikka sosiaalista mediaa ei olisi
milloinkaan ollut olemassakaan.
B. Rikostunnusmerkistöt
1. Vakavat rikokset
Tähän tutkintapyyntöön liitettyjen
todisteiden mukaan tupakkayhtiöiden edustajat ovat vuosina 1972 – 2021
syyllistyneet erittäin suureen määrään rikoksia. Kevytsavukkeiden liikkeelle laskeminen
ja markkinointi ovat täyttäneet ja täyttävät yhä seuraavat vakavat
rikostunnusmerkistöt:
-
törkeä terveyden vaarantaminen, törkeän pahoinpitelyn
yritys, täytetty törkeä pahoinpitely, murhayritys ja täytetty murha.
Kihlakunnansyyttäjä Anja-Riitta
Rinkinen katsoo 13.9.2018 tekemässään päätöksessä, ettei törkeä
terveyden vaarantaminen tule kyseeseen:
”Törkeää
terveyden vaarantamista koskeva lainkohta ei sovellu tapaukseen. Säännöksen
soveltaminen edellyttää, että ihmisen käytettäväksi tarkoitettu aine on
saatettu tahallaan terveydelle vaaralliseksi myrkyttämällä tai muulla
vastaavalla tavalla.”
Rinkisen ratkaisu on väärä. Kevytsavukkeet on saatettu tahallaan terveydelle vaarallisiksi valmistamalla
savukkeet niin, että ne antavat polttokoneissa alhaiset terva-, häkä- ja
nikotiiniarvot ja tupakoitaessa moninkertaiset myrkkymäärät.
Rinkinen on lisäksi sivuuttanut
keskeisen osan rikoslain 34 luvun 4 §:n sisällöstä. Tämä lainkohta ei anna mahdollisuuksia saivartelulle:
”Joka
1)
- -
2)
levittää vakavaa sairautta.”
Rikoslain 34 luku on säädetty
ihmisten hengen ja terveyden suojaamiseksi, jonka vuoksi vakavien sairauksien levittäminen
kuuluu ilman muuta lain soveltamispiiriin.
Kihlakunnansyyttäjä Rinkinen on
vapauttanut tupakkayhtiöiden edustajat aivan täysin. Hänen mukaansa törkeä pahoinpitely ja murha
sulkeutuvat pois, koska nikotiini aiheuttaa riippuvuutta. Tällainen perustelu ei ole tullut mieleen
kenellekään niistä kymmenistä juristeista ja muista asiantuntijoista, jotka
ovat perehtyneet kevytsavukkeista kertyneeseen näyttöön.
2. Markkinointirikokset
Antaessaan väärän kuvan
tuotteistaan tupakkayhtiöt ovat syyllistyneet ja syyllistyvät yhä rikoslain 30
luvun 1 §:ssä kriminalisoituun markkinointirikokseen. Väärä kuva syntyy ja markkinointirikos täyttyy
jo sillä hetkellä, kun ”Blue”, ”Silver”, ”Gold” tai muulla kevytsavukkeiden
vakiintuneella uusionimellä varustettu savuke on valmistettu ja laskettu
liikkeelle. Sen jälkeen yhtiöt ovat
tarkkailleet sosiaalista mediaa nähdäkseen, miten hyvin markkinointi on
onnistunut.
Vuosina 2016 – 2021 tupakkayhtiöt
ovat syyllistyneet ja syyllistyvät jatkuvasti myös tupakkalain 111 §:ssä
säädettyyn tupakan markkinointirikokseen. Tupakan markkinointi on kokonaan kiellettyä
tupakkalain 68 §:ssä, joten tämä rikos ei edellytä harhaanjohtavien tietojen
levittämistä. ”Blue”-, ”Silver”- ja
”Gold”-nimisten savukemerkkien liikkeelle laskeminen on sellaisenaan
markkinointia ja sosiaalisessa mediassa esiintyneet kirjoitukset osoittavat,
että markkinointi on ollut tehokasta.
Markkinointirikokset ovat
täyttymisensä jälkeen muuttuneet vakaviksi rikoksiksi sillä perusteella, että
tupakkayhtiöt ovat laiminlyöneet varoitusvelvollisuutensa. Kun sosiaalisessa mediassa on ilmestynyt
kirjoituksia ”kevytsavukkeista”, yhtiöiden olisi heti pitänyt ilmoittaa
kirjoittajille, että ”kevytsavukkeet” ovat enemmistölle tupakoitsijoista monin
verroin tappavampia kuin muut savukkeet.
C. Maailmanlaajuinen strategia
Tupakkayhtiöiden
some-markkinointia on käsitelty Kauppalehdessä 24.5.2019:
”Tupakkateollisuus
kouluttaa omia brändilähettiläitä:
’Tämä on nykypäivän tupakkamarkkinointia’
Sosiaalinen
media tarjoaa alustan myös tupakkamainonnalle
vaikuttajien kautta.
Tupakkateollisuus
hyödyntää porsaanreikää, joka
mahdollistaa tupakkatuotteiden mainostamisen Facebookissa, Instagramissa,
Snapchatissa ja Twitterissä vastoin niiden omia käytäntöjä. Se onnistuu valjastamalla nanovaikuttajat eli
pienet, noin 2000 - 3000 seuraajaan somettajat brändilähettiläiksi.”
Markkinointi-lehdessä 27.5.2019
lukee:
”Suomessa
tupakan markkinointi on laitonta – somessa lakikin
on voimaton
27.5.2019 11:06 MARKKINOINTI
Suomessa kaikenlainen
tupakkatuotteiden markkinointi on kielletty, ja se koskisi myös tilannetta,
jossa bloggaaja pössyttelisi hashtagilla #kaupallinen yhteistyö, mutta mitä
sanoo laki, jos Instagramissa yksityishenkilö, jolla on 2000 - 3000 seuraajaa,
kertoo positiivisesti tupakkatuotteiden käyttökokemuksistaan? Laki sanoo, että tupakkatuotetta, tupakan
vastiketta, tupakointivälinettä, tupakkajäljitelmää, sähkösavuketta tai
nikotiininestettä ei saa markkinoida.
Silti laki on voimaton somen
vaikuttajamarkkinoinnin edessä.
Nopealla Instagram-haulla löytyy
nopeasti avoimia suomalaisia tilejä,
joilla on noin 2000–3000 seuraajaa, ja joiden ylläpitäjät näyttävät erityisesti
tykkäävän sähkötupakasta. Ruotsista löytyy jo vaikuttaja, joka kertoo reilusti
olevansa vapepromoottori.”
Suomessa toimivat tupakkayhtiöt Philip Morris, British
American Tobacco ja Imperial Tobacco käyttävät some-markkinointia
maailmanlaajuisesti:
“As reported by The New York Times in August 2018, tobacco companies have paid social media influencers to promote cigarettes on platforms
including Facebook, Instagram and Twitter as part of a marketing strategy documented
in more than 40 countries. The influencers are usually young,
attractive and have large social media followings. These social media campaigns
have been viewed more than 25 billion times worldwide, according to social
media analytics.”
”Tupakkayhtiöt ovat maksaneet sosiaalisen median
vaikuttajille savukkeiden myynnin edistämisestä.”
”Dokumentoitu yli 40 maassa” –
tässä luettelossa mainitaan myös Suomi.
D. Väärä käsitys menettelyn luvallisuudesta
Kauppalehden ja
Markkinointi-lehden artikkelien mukaan some-markkinointi on sallittua:
”laissa
on porsaanreikiä”
”laki
on voimaton”
Lakia ei voida tulkita näin. Kyseessä on selvästi tupakkayhtiöiden
harjoittama savukkeiden markkinointi.
Edellä siteerattujen esitysten mukaan yhtiöiden markkinointi tulisi
ilmeisesti kyseeseen vain, jos savukkeita mainostaisivat joko tupakkayhtiöiden
omien markkinointiosastojen palkatut työntekijät tai tupakkayhtiöiden palkkaamat
mainostoimistot. Sosiaalisessa mediassa
mainontaa suorittavat tupakkayhtiöiden palkkaamat some-vaikuttajat. Kyseessä on nytkin tupakkayhtiöiden
harjoittama markkinointia eikä mikään muu.
Puhe lain voimattomuudesta on virheellistä ja suorastaan naiivia.
Edellä mainitussa Kauppalehden
artikkelissa 24.5.2019 todetaan myös:
”Philip
Morrisin vastineessa joukkokirjeelle ilmoitetaan, että digitaaliset kanavat
ovat sille tärkeitä väyliä informoida
tupakoijia perinteistä tupakkaa vähemmän
haitallisesta vaihtoehdosta.”
Philip Morris ilmoittaa tässä
avoimesti informoivansa digitaalisissa kanavissa tupakoijia vähemmän haitallisesta vaihtoehdosta. Tässä Philip Morris -yhtiö tunnustaa täten rikkovansa
30.9.2002 voimaan tullutta kevytsavukekieltoa ja syyllistyvänsä myös rikoslain
30 luvun 1 §:ssä ja tupakkalain 111 §:ssä säädettyihin markkinointirikoksiin. Philip Morrisin osuus Suomen
savukemarkkinoista on suurempi kuin kahden muun yhtiön, joten tunnustetut
rikokset ovat merkittäviä. Poliisi
pystyisi helposti hankkimaan tästä tarkan näytön.
E. Esimerkkitapaus vuodelta 2014
Tutkintapyyntöön kuuluvina
todisteina on 16.2.2021 päivätyssä muistiossa siteerattu tupakoitsijoiden
kirjoituksia sosiaalisessa mediassa vuosilta 2002 – 2021. Tähän voidaan ottaa lisäksi
Instagram-kirjoitus, joka sisällöltään voisi olla Philip Morris Finland Oy:n
harjoittamaa markkinointia:
”Lasse Lehtinen
30.03.2014
Kevytsavukkeet ovat ehkä parempi vaihtoehto Teille.
Kevytsavukkeissa on
huomattavasti vähemmän tervaa, joka on keuhkosyövän riskitekiöitä.
Philip Morris tarjoaa monia kevyitä
vaihtoehtoja, kuten esimerkiksi Marlboro
Gold, tai jos tahtoo lenkkeillä raikkaasti, niin Chesterfield Menthol.
Menthol-aromissa on keuhkoja avaavaa ja raikastavaa aromia, joka takaa
ikimuistoisen elämyksen metsän tuoksuista.
Lisäksi kevytsavukkeet eivät aiheuta
nimeksikään riippuvuutta.”
Kirjoittajaksi merkitty Lasse
Lehtinen voisi olla mies, joka oli Amer-Tupakan (Philip Morrisin
lisenssinhaltija) palveluksessa vuosina 1990 - 1993 ja joka markkinoi Philip
Morrisin tuotteita vuosina 1990 – 2004.
Tällä perusteella on mahdollista, että Lehtinen toimi vielä vuonna 2014
yhteistyössä Philip Morrisin kanssa.
Jos kyseinen kirjoittaja on eri
henkilö kuin Amer-Tupakan Lehtinen, hänen kannanottonsa voidaan nähdä
esimerkkinä siitä, että kevytsavukkeiden kuluttajiin suuntautuva markkinointia
on ollut tehokasta. Tämän vuoksi tupakkayhtiöiden olisi pitänyt heti lähettää
Lehtiselle varoitus siitä, että
valtaosa tupakoitsijoista saa kevytsavukkeista huomattavasti enemmän tervaa
kuin tavallisista savukkeista.
F. Philip Morrisin Marlboro Gold
Kevytsavukkeet kiellettiin vuoden
2001 EU-direktiivissä ja sitten Suomen tupakkalaissa vuonna 2002. Tässä vaiheessa Philip Morrisin tuotteita
kauppasi Suomessa Amer-Tupakka Oy vuonna 1961 solmitun lisenssisopimuksen
nojalla.
Amer-Tupakka varautui etukäteen
kiellon voimaan tuloon. Iltalehden
haastattelusta 17.5.2001 Amer Oy:n markkinointipäällikkö Harri Knuutinen sanoi näin:
”Uskon, että tuotteet jäävät.
Nimiä täytyy muutella, vaikkapa Kulta-Marlboroksi. Tiedossa tämä on ollut jo pari vuotta.”
Amer-Tupakka alkoi todella heti
vuonna 2002 markkinoida nimenomaan ”Kulta-Marlboroa”. Sosiaalisessa mediassa on tästä ollut
jatkuvasti kirjoituksia. Edellä
mainitussa 16.2.2021 päivätyssä muistiossa tästä seuraavia esimerkkejä:
19.06.2009:
MARLBORO, SININEN ''laimein''
Vihreävalkoinen (Light Menthol, nykyään
White Mint); Kultainen/valkoinen (Light,
nykyään Gold) ...
klo 12:03 | 29.4.2018
Eilen kassalla kuultua ja nähtyä:
yksi asiakas pyysi valkoisen mallun, seuraava pyysi kultaisen mallun. Molemmat
saivat saman Malrboro Lights -askin,
joka kai lienee nykyään nineltään Gold?
klo
13:08 | 21.5.2020
Joku sininen aski tai
Mariborin valkokultaisen askin lighttia.
2021
·
Kultainen/valkoinen (Light, nykyään Gold)
Marlboron
savukkeita saa Suomessa seuraavanlaisissa aromeissa:
·
Punainen (Full
Flavor) 10 mg tervaa, 0,8 mg nikotiinia, 10 mg häkää
·
Vihreä (Menthol)
(Myyminen lopetettu 20.5.2020) 10 mg tervaa, 0,7 mg
nikotiinia, 10 mg häkää
·
Vihreävalkoinen (Light Menthol, nykyään White Mint) 8 mg tervaa, 0,6 mg nikotiinia,
9 mg häkää
·
Kultainen/valkoinen (Light, nykyään Gold)
Amer-Tupakka vuosina 2002 – 2004
ja Philip Morris Finland vuosina 2004 – 2021 ovat jatkaneet kevytsavukkeiden markkinointia, yhtiöt ovat kaupanneet
Marlboro Lights -savukkeita nimellä Marlboro Gold. Tämäkin menettely täyttää kaikki edellä
luetellut rikostunnusmerkistöt.
G. RL 30:1:n ja TupakkaL 111 §:n mukaisten markkinointirikosten
täyttymishetki
Tupakkayhtiöt syyllistyvät
markkinointirikoksiin jo silloin, kun
laskevat liikkeelle kevytsavukkeita.
Tämän mukaan Philip Morris Finland Oy:n edustajat ovat olleet syypäitä
kevytsavukkeiden markkinointiin jo siitä lähtien, kun ryhtyvät kauppaamaan
Marlboro Gold -nimisiä savukkeita.
Some-kirjoitukset kuuluvat nekin markkinointiin, mutta eivät ole
välttämättömiä.
Esimerkkinä voidaan mainita myös
British American Tobacco Finland Oy:n Pall Mall -savukkeet. Näistä savukkeista on tälläkin hetkellä
yleisölle avoimella internetsivulla seuraava kuvaus:
Pall Mall Aromit Suomessa
·
Punainen (Red/Fullflavor)
·
Sininen (Blue/Light)
·
Oranssi (Gold/Light)
·
Tummanvihreä (Menthol Full)
·
Vihreä (Menthol Regular)
·
Vaaleanvihreä (Extra menthol Mild)
Tämä riittää rikoslain 30:1:n ja
tupakkalain 111 §:n tunnusmerkistöjen täyttymiseen. Some-esitykset lisäävät markkinoinnin tehoa,
mutta rikokset ovat olemassa jo ennen
niitä.
Kevytsavukerikoksia koskeva
esitutkinta olisi järkevää aloittaa rikoslain 30 luvun 1 §:n ja tupakkalain 111
§:n mukaisten markkinointirikosten tunnusmerkistöistä. Näiden rikosten kautta tutkijat alkaisivat
päästä perille tupakkakysymyksestä, joka on erittäin laaja ja kansainvälisten
tupakkayhtiöiden strategioihin perustuva.
Lisäksi tutkijat voisivat saada
apua markkinointia tuntevilta viranomaisilta.
Tutkijat voisivat heti esitutkinnan alussa pyytää lausunnot
kuluttaja-asiamieheltä ja sosiaali- ja terveysalan lupa- ja
valvontavirastolta. Mikäli lausunnot
tukisivat tutkintapyyntöä, esitutkinnalla olisi hyvä perusta.
H. Suomen historian suurin rikos
Oikeuslaitoksessa tupakan
käsittelyyn on vuodesta 1988 saakka vaikuttanut se, että tupakkakysymykset eivät
ole kuuluneet ratkaisijoiden ammattitaidon eivätkä asiantuntemuksen
piiriin. Ratkaisijat eivät ole tienneet
mitään, mutta luulleet sitäkin
enemmän.
Merkittävä seikka on ollut myös
tupakkarikosten yletön laajuus. Hylkäävien päätösten syihin on olennaisena
kuulunut käsitys, että tupakkayhtiöiden menettelyn tuomitseminen räjäyttäisi
koko oikeuslaitoksen. Tämä käsitys on väärä. Yksi oikeudenkäynti ei vahingoittaisi millään
tavoin oikeuslaitosta, olkoonkin, että juttu olisi suuri ja
kauaskantoinen. Oikeudenkäynnissä asia
voitaisiin aivan hyvin rajata muutaman elossa olevan syytetyn menettelyyn. Oikeudenkäynti olisi kyllä työläs ja useita
vuosia kestävä, mutta sen aikana muu oikeuselämä jatkuisi aivan tavalliseen
tapaan. Voidaan sanoa, että tupakkayhtiöiden
menettelyn tutkiminen aiheuttaisi vaivaa ja epämukavuutta. Hylkäävä ratkaisu olisi vaivaton, nopea ja
mukava.
Punnittaessa keskenään mukavaa
ratkaisua ja oikeaa ratkaisua on syytä muistaa, että kevytsavukkeet
vammauttavat ja tappavat yhä ihmisiä. Todisteet
sisältävät näytön kyynisestä ja moraalittomasta joukkomurhasta. Sikäli kuin oikeuslaitoksessa asia lakaistaan
maton alle, tehdylle joukkomurhalle
annetaan synninpäästö ja joukkomurhan jatkamiselle
valtakirja. Tämä seikka pitäisi ottaa ratkaisuja
pohdittaessa vakavaan harkintaan.
Kevytsavukkeita koskevan tutkintapyynnön käsittely Suomen oikeuslaitoksessa on ollut tähän saakka ala-arvoista. Ylikomisario Tero Haapala ja kihlakunnansyyttäjä Anja-Riitta Rinkinen ovat sivuuttaneet täysin tutkintapyyntöön liitetyn näytön, tehneet ratkaisunsa pelkkien luulojensa nojalla ja pyörittäneet tämän jälkeen päätöksensä eteen jonkinmoisia ”perusteluja”. Mikäli apulaisvaltakunnansyyttäjä Jukka Rappe ja valtionsyyttäjä Mikko Männikkö lukevat jutun aineiston, he ovat oikeuslaitoksessa ensimmäiset asiaan perehtyneet. Lukemisen jälkeen olisi syytä miettiä, mikä oikeudellinen ja yhteiskunnallinen merkitys on toisaalta oikealla ja toisaalta mukavalla ratkaisulla.
Casino Roll Casino - Play at 100% up to $/€ 300
VastaaPoistaWith Casino Roll Casino, we are constantly adding new games every month bet 뜻 to 온 카지노 주소 the list of new and exciting casino titles. 호텔 카지노 Get 토토분석사이트 started right here. 가입시 꽁머니 환전