A. Tutkintapyynnön kattavuus
Tutkintapyyntö koskee vuosien
1972 – 2002 ohella myös vuosia 2002 – 2021. Tutkintapyynnössä mainitut rikokset ovat siten toteutuneet sekä vuosina
1972 – 2002 että vuosina 2002 – 2021.
B. Kevytmarkkinoinnin sääntely vuosina 2002 – 2021
1. Vuoden 1976 tupakkalain 7a §
Kevytmarkkinointi kiellettiin
Euroopan unionin tupakkatuotedirektiivissä 15.5.2001 ja sen jälkeen Suomen
tupakkalain 7a §:ssä 30.9.2002 lukien:
”Sellaisia
ilmaisuja, nimityksiä, tavaramerkkejä ja kuvallisia tai muita merkkejä, jotka luovat vaikutelman, että kyseinen tupakkatuote
on vähemmän haitallinen kuin muut,
ei saa käyttää tupakkatuotteiden pakkauksissa.”
Vuoden 1976 tupakkalain 7a §:ssä kiellettiin kaikki merkit, jotka
luovat vaikutelman, että kyseinen
tupakkatuote on vähemmän haitallinen kuin muut.
2. Vuoden 2016 tupakkalain 33 §
Voimassa olevan vuoden 2016 tupakkalain
33 §:ssä säädetään:
”Tupakkatuotteiden
tai niiden vähittäismyyntipakkausten merkinnät eivät saa:
1) edistää tuotteen
myyntiä tai kannustaa tuotteen kulutukseen antamalla väärää vaikutelmaa tuotteen ominaisuuksista, terveysvaikutuksista, riskeistä tai päästöistä;
2) sisältää mitään
tietoja tuotteen sisältämästä nikotiinista,
tervasta tai hiilimonoksidista;
3) antaa ymmärtää, että tuote on vähemmän haitallinen kuin muut tuotteet
tai että tuotteessa on pyritty vähentämään joidenkin savun haitallisten osien
vaikutusta;
Tämän lainkohdan perusteluissa
todetaan (HE 15/2016):
”Pykälän 3 kohdassa kiellettäisiin merkinnät, jotka antavat ymmärtää, että tupakkatuote on
vähemmän haitallinen kuin muut tai pyrkii vähentämään joidenkin savun
haitallisten osien vaikutusta. Säännös vastaisi voimassa olevan tupakkalain 7 a
§:n 1 momenttia, ja esimerkiksi merkinnät ”light” ja ”mild” olisivat tämän
kohdan nojalla kiellettyjä. Tupakkatuotedirektiivin johdanto-osan 27
kappaleessa on lueteltu harhaanjohtavina merkintöinä myös ”vähän tervaa”,
”ultrakevyt”, ”mieto”, ”luonnollinen”, ”orgaaninen”, ”ei lisäaineita”, ”ei
makuaineita” ja ”ohut”.
Sekä vuoden 1976 tupakkalaissa
että vuoden 2016 tupakkalaissa kiellettiin kaikki merkit ja merkinnät, jotka luovat vaikutelman, että kyseinen tupakkatuote on vähemmän haitallinen
kuin muut. Sääntely on ollut koko ajan
saman sisältöinen, mutta vuoden 2016 lain esitöissä mainitaan uusia esimerkkejä
siitä, miten tupakkayhtiöt ovat eri maissa rikkoneet kieltoa.
C. Harhaanjohtavan markkinoinnin suunnittelu
Tutkintapyyntöön liitetyn 42-sivuisen yhteenvedon
sivuilla 38 – 39 selostetaan, miten Suomen tupakkayhtiöt varautuivat jatkamaan
kevytmarkkinointia myös vuoden 2002 kiellon jälkeen. Esitys on syytä
toistaa tässä:
Amer Oy:n johtaja, varatuomari Kalle Soikkanen antoi 22.6.2000
sanomalehti Keski-Uusimaahan haastattelun, joka viittasi siihen, että yhtiöt
aikoivat rikkoa harhautuskieltoa:
”Savukerasioiden merkinnät muuttuvat, mutta tuotteet säilyvät. Soikkasen mukaan ne, jotka polttavat, tuntevat tuotteet, joten merkintöjen
merkitys ei liene niin suuri kuin kenties ennakkoon on luultu.”
Iltalehden haastattelusta
17.5.2001 Amer Oy:n markkinointipäällikkö Harri
Knuutinen sanoi näin:
”Uskon, että tuotteet jäävät. Nimiä täytyy muutella, vaikkapa
Kulta-Marlboroksi. Tiedossa tämä on
ollut jo pari vuotta.”
Tämä oli tupakkateollisuuden pysyvä asenne: ihmishengistä ei
ole väliä, tupakkayhtiöiden taloudellinen etu sanelee toiminnan. Sosiaali- ja terveysministeriön virkamies
totesikin, että lainsäädäntö on rehellisiä ihmisiä varten.
Markkinointi & Mainonta -lehdessä 16.8.2002 Altadis
Finland -yhtiön markkinointijohtaja Juha
Eltonen totesi:
”Vaikka light-nimikkeet poistuvat, sisältö säilyy entisellään. Uskon, että kuluttajat tunnistavat kevyen
makuiset tuotteet esimerkiksi värien
perusteella.”
Kouvolan Sanomissa 3.10.2002 oli seuraavat haastattelut:
”Sama
direktiivi kieltää uusista myytävistä tupakka-askeista ilmaukset, jotka
viittaavat keveyteen, kuten kevyt, mieto ja vähätervainen. Toimitusjohtaja Jukka Ant-Wuorinen Amer-Tupakka Oy:stä kertoo että tupakka-askien määritteet muuttuvat, muttei sisältö.”
”Kenties pakkauksille muokkautuu kansankielessä väripohjaiset tuotenimet.
Jää nähtäväksi, aletaanko niitä kutsua väripohjaisesti vai merkin sekä nikotiinipitoisuuden mukaan.”
Tupakkateollisuusliiton
asiamies Asta Mörsky, juristi, sanoi
näin:
”Direktiivi
koskee ilmaisua eikä kiellä
valmistamasta vähätervaisia ja
vastaavia savukkeita.”.
Mörskyn mukaan tupakkayhtiöt
aikoivat yhä valmistaa kevytsavukkeita.
Yhtiöt suunnittelisivat jatkossakin savukkeet niin, että ne testauslaboratorion mittauksissa
antaisivat alhaiset terva-, nikotiini- ja hiilimonoksidiarvot ja poltettaessa moninkertaiset
määrät. Kuluttajille ilmoitettaisiin
savukerasioissa alhaiset haitta-ainemäärät, mutta ei käytettäisi nimenomaista
kevyt-terminologiaa.
Edellä olevat tupakkayhtiöiden lausumat voitaisiin
nykyisen lainsäädännön mukaan katsoa henkeen ja terveyteen kohdistuvien
rikosten valmisteluksi.
D. Harhaanjohtavan markkinoinnin
toteuttaminen
Suomen tupakkayhtiöt ovat vuosina 2002 – 2021 laskenet
liikkeelle muun muassa savukemerkkejä, joiden tuotepakkauksissa on ollut
seuraavia tuotenimiä:
“Belmont Blue” ja “Belmont Silver”
“Kent Blue” ja “Kent Silver Menthol”
“L&M Blue Label (sininen)” ja ”L&M
Silver Label”, tunnettu myös nimellä ”L&M One (hopea)”
”Lucky Strike Blue”
”Marlboro Vihreävalkoinen (Light Menthol”, nykyään ”White Mint”) ja
”Marlboro Kultainen/valkoinen (Light, nykyään Gold)”
”Pall Mall Silver”.ja “Pall Mall
Blue”
”Smart Sininen (Blue)”
Tuotenimien ohella näiden savukkeiden markkinoinnissa
ilmoitettiin vuoteen 2016 saakka alhaiset terva-, häkä- ja
nikotiinipitoisuudet. Näistä
savukemerkeistä eniten myyty on ollut Marlboro Gold.
Tupakkayhtiöt ovat tällä tavoin toteuttaneet
suunnitelmansa, joissa yhtiöt avoimesti kertoivat tulevansa jatkamaan
kevytsavukeharhautusta. Suunnitelmat
olivat markkinoinnin ammattilaisten laatimia.
Markkinointi on myös onnistunut
hyvin. Tupakoitsijat ovat jatkuvasti
pitäneet edellä mainittuja savukemerkkejä Light-savukkeina.
E. Harhaanjohtavan markkinoinnin onnistuminen vuosina 2002 - 2021
Savukkeiden markkinointi ja keskustelu
savukkeista on 2000-luvulla tapahtunut sosiaalisessa mediassa. Seuraavassa on 33 sanatarkkaa lainausta
tupakoitsijoiden kirjoituksista sosiaalisesta mediasta vuosilta 2002 – 2021.
Nimeni
12.03.2003
09:36
PallMall Ligt ja L&M Menthol.
17.11.2006
10:13
Höppänä kirjoitti:
Jos valinta pitäisi kohdistaa kevytsavukkeeseen, se olisi ilman muuta sininen Kent.
28.04.2007 14:25
Eikös
esmes Marlboron ultra lighteissa oo
aika vähän nikotiinia?
01.06.2007 12:56
Punanen on tavallinen,
sininen on "light",
vihree on menthol.
01.06.2007 18:37
Punainen on se vahvin
Sininen on perus/normaali
Vihreä on menthol/mieto
Kultainen ja harmaa taas ovat hyvin
mietoja
02.06.2007 13:28
Useimmilla tupakkayhtiöillä on käytössä samanväriset värikoodit tupakka-askeissa:
Punainen = vahvin
Sininen = kevyt
Vihreä = menthol
Vaaleanvihreä = menthol kevyt
Lisäksi yleensä löytyy jotain ultralightia
joka usein on hopean/vaalean värisissä askeissa.
meganess smokeness
18.05.2009 23:17
Olen maistanut Marlboro Menthol, Marlboro Light Menthol tänään, L&M Light
Menthol
tätä.
19.05.2009 23:36
Minusta marlboro light menthol on raikkaampi ja
puhtaampi maultaan, kuin smartin vihreä.
Oletko maistanut marlboro fresh mint tupakkaa? Samanlainen aski kuin vihreessä light merkissä mutta rasian valkoiset
osat ovat hopean värisiä. On ollut myynnissä vuodenpäivät. Siinä on
muistaakseni nikotiinia 0,5mg
19.06.2009: MARLBORO, SININEN
''laimein''
Vihreävalkoinen (Light Menthol, nykyään
White Mint); Kultainen/valkoinen (Light,
nykyään Gold) ...
tupakka_on_valinta
10.09.2010 04:59
Ensiksi, sininen tupakka sisältää
vähemmän nikotiinia, tervaa ja häkää.
Kertokaas muron
tupakoivat, onko light- savukkeista
mihinkään?
Lightien puoleen olen kääntymässä
sen puolesta, että niissä on kaiketi hieman pienempi riski jäädä pahempaan
koukkuun siitä askillisestakin (tosin polttelisin tyyliin pari-kolme päivässä,
jos sitäkään, ennen en ole poltellut) kun ei nikotiinia niissä ole niin paljoa..
BillyB
Kyllä light-savukkeista
"mihinkään" on. Itse poltin sinistä älämmää kunnes tuli nää itsekseen
sammuvat röökit.
Hobitton
Pakko kertoa
ihan viimeaikaisista omakohtaisista kokemuksista. Normaalisti poltan töissä
noin 5-8 punaista smartia, vaihdoin ligh
smartiin...nyt menee 12-18 spaddua työpäivän aikana.
14.08.2011 22:35
Onhan noita tullut maisteltua vaikka
mitä, Lucky Strike ja Colt vielä testaamatta. Vihreät ja Light-tupakat voi jättää neideille, vaikka niitäkin on tullut
testailtua ja todettu huonoiksi.
21.08.2011
13:57
Pall Mall
Menthol Light on hyvä jos diggaa mentholista,
halpaakin on.
03.12.2011 14:52
Punainen = Full
Flavor, eli semmoinen täysi maku eli muita värejä vahvempaa. Punaisessa yleensä
haitta-ainearvoja NOIN 10/0,8/10.
Sininen = Joskus sinistä sanotaan "tavalliseksi", joskus miedoksi/kevyeksi. Haitta-aineita noin
6/0,5/7.
Valkoiset ja hopeat ovat yleensä "ultra
light". Haitta-aineista en tiedä.
13.12.2011
21:45
Valkoisissa (light) tupakeissa
on hyvin vähän nikotiinia
14.12.2011 13:57
L&M, Marlborolta, Smarilta
yms. löytyy Light savukkeita.
Punanen on yleensä voimakkain tupakka, jossa on eniten nikotiinia yms. siihen jää nopeammin pahempaan koukkuun.
Valmita savukkeita on eri vahvuisia. Vahvimpia ovat
punaiset ja siniset ovat nikotiini ja
tervapitoisuudeltaan kevyempiä. Vaalean siniset ovat ultra-light savukkeita, eli kaikista kevyimpiä. Tupakkaa myös
maustetaan mentholilla. Myös menthol-savukkeita saa eri vahvuisina. Vaalean
vihreä on menthol-light ja tummempi
vihreä on vahvempaa.
Megapössis
18.02.2014 17:55
Henkoset opettelin vihreällä light-mallulla.
Myöhemmin sain kaverilta light-Camelia
ja helvetti kun oli hyvää ja tuli hyvät fiilikset.
klo 11:40
| 12.4.2014
"Valkoinen" on entinen light-savuke. Olen tupakoija vain
stressin alla, mun lankeamukseni kohdistuu entiseen vihreään light-malluun,
01.12.2014 18:37
Punainen: Full Flavor, vahvin. Runsaat savut ja voimakas
maku.
Sininen: Light kevytsavuke. Vähemmän aineita kuin punaisesta.
Kulta: Myös light. Esim marlboron kevytsavuke on kultainen eikä sininen.
Voi olla vähän vahvempaa kuin sininen
Vaaleanvihreä: Light menthol,
kevyempää kuin vihreä ja usein enemmän mentolia.
Harmaa/hopea: Ultra light, kevyin.
klo 19:59 | 2.5.2015
Suomessa
on myynnissä tasan kolme lisäaineetonta tupakkamerkkiä; L & M Just Blue (mieto) sekä Just Red (vahva), North
State Valkea (keskivahva) sekä Sininen Lucky Strike Additive Free (mieto).
27.12.2016 15:37
Siniset ja kultaiset eli light tupakit on kevyempiä kuin
punaiset
LiberteToujours
09.09.2017 20:10
Gauloisesien
lisäksi Lucky Striken lightiä tulee
vedettyä.
klo 12:03 | 29.4.2018
Eilen kassalla kuultua ja nähtyä: yksi asiakas
pyysi valkoisen mallun, seuraava pyysi kultaisen mallun. Molemmat saivat saman Malrboro Lights -askin, joka kai lienee
nykyään nineltään Gold?
Aikaisemmin olen
polttanut Pall Mall metholia siinä valkoisessa askissa, eli kaikista miedointa.
Onko siitä vastaavaa ei metholia vai mikä olisi tosi mieto light tupakka?
klo
13:08 | 21.5.2020
Joku sininen aski tai Mariborin valkokultaisen askin lighttia.
25.5.2020
Mikä on mielestänne paras vihreä tupakka? Mun mielestä
parhain on vihreä light marlboro.
Aloitettu 10.07.2006 16:35
Vastattu 25.05.2020
25.06.2020 15:52 ... Nortti on kuullema yks vahvimmista tupakkamerkeistä. ... väärää tietoa.miedoin mahdollinen tupakka on savuke 1.tervaa
1mg nikotiinia ...
Punanen on tavallinen,
sininen on "light",
vihree on menthol.
SININEN ''laimein''
Onko Belmont silver vahvaa tupakkaa?
klo 17:51 | 4.1.2021
Kyllä tämä on kevytsavuke, silver on ultralight ja blue/gold on light
2021
·
Kultainen/valkoinen (Light, nykyään Gold)
Marlboron savukkeita saa Suomessa seuraavanlaisissa aromeissa:
·
Punainen (Full
Flavor) 10 mg tervaa, 0,8 mg nikotiinia, 10 mg häkää
·
Vihreä (Menthol)
(Myyminen lopetettu 20.5.2020) 10 mg tervaa, 0,7 mg nikotiinia,
10 mg häkää
·
Vihreävalkoinen (Light Menthol, nykyään White Mint) 8 mg tervaa, 0,6 mg nikotiinia,
9 mg häkää
·
Kultainen/valkoinen (Light, nykyään Gold)
Hopea (Ultra Light)
2021
Pall Mall
·
Punainen
(Red/Fullflavor)
·
Sininen (Blue/Light)
·
Oranssi (Gold/Light)
·
Tummanvihreä
(Menthol Full)
·
Vihreä (Menthol
Regular)
·
Vaaleanvihreä (Extra
menthol Mild)
2. Arviointia
Edellä olevat sitaatit osoittavat, että tupakkayhtiöiden
suunnitelmat ovat onnistuneet:
-
kuluttajat tunnistavat
tuotteet värien perusteella
-
pakkauksille ovat muokkautuneet kansankielessä väripohjaiset tuotenimet
-
kuluttajat kutsuvat savukkeita myös nikotiinipitoisuuden mukaan
-
tupakkayhtiöt jatkavat yhä vähätervaisten savukkeiden valmistamista
Väreihin ja terva-, nikotiini- ja
häkäpitoisuuteen perustuva light-luokittelu on pysynyt ennallaan lähes 20
vuotta. Tupakkayhtiöissä on pantu nämä
kirjoitukset merkille. Tupakkayhtiöiden
edustajat ovat aina seuranneet tarkasti kuluttajien mielipiteitä
savukkeista. Yhtiöillä on kattava
mediaseuranta ja yhtiöt ovat teettäneet ammattitaitoisia kuluttaja- ja
markkinatutkimuksia. Yhtiöissä on ollut
ajantasaiset tiedot siitä, mitkä savukkeet ovat tupakoitsijoiden mielestä
vähemmän haitallisia.
Tämä on tietysti tupakkayhtiöiden
etujen mukaista. Yhtiöiden velvollisuutena
olisi ollut oikaista kuluttajien väärät käsitykset, mutta sitä yhtiöt eivät ole
tehneet – eivät vuosina 1972 – 2002 eivätkä vuosina 2002 – 2021. Yhtiöt ovat jatkuvasti laiminlyöneet
lakisääteisen varoitusvelvollisuutensa, vaikka kyse on ollut hengenvaarallisista
tuotteista.
F. Rikokset vuosina 2002 - 2021
Tupakkateollisuuden menettelyyn
vuosina 2002 – 2021 soveltuvat samat rikosoikeuden perustelut, jotka on
esitetty kanteluun liitetyssä 42-sivuisessa yhteenvedossa. Rikosten suunnitelmallisuus ja yhtiöiden
edustajien rikollinen harkinta on pysynyt samana. Kevytsavukkeet tappoivat Suomessa vuosina
1972 - 2002 yli 50.000 ihmistä. Vuosina
2002 – 2021, siis 18 vuoden aikana, kaikki savukkeet ovat tappaneet 80.000 –
90.000 ihmistä. Kevytsavukkeiden
osuudesta ei liene tehty tilastoja, mutta jos osuus on 10 %, kuolleita on
kertynyt 8.000 – 9.000.
Murhin ja muiden rikosten
poissulkeminen edellyttäisi, ettei kukaan kuolleista ollut menettänyt henkeään
harhautuksen johdosta. Tämä edellyttäisi
myös, että tupakkateollisuus vastusti vuosina 2000 – 2001 turhaan
kevytmarkkinoinnin kieltämistä ja että tämä markkinointi on ollut vuosina 2002
– 2021 täysin tehotonta.
Casino no deposit bonus codes | GAMBLERSNO!
VastaaPoista› casino-no-deposit-casino-no 실시간 바카라 사이트 › casino-no-deposit-casino-no You can 파라오 카지노 also play slot games on slot machine games at one of 벳 365 the many online 우리카지노 casino sites, such as the 더킹카지노 가입 casino.com.