perjantai 13. toukokuuta 2016

Tupakkavaroitusten kätkemiskonstit


Suomessa tulee kesäkuussa voimaan uusi tupakkalaki, joka perustuu EU:n vuoden 2014 tupakkatuotedirektiiviin.  Asia varmistui, kun EU-tuomioistuin hylkäsi 4.5.16 kanteen, jossa tupakkateollisuus vaati direktiivin kumoamista.

Uuden tupakkalain mukaan savukerasioihin on merkittävä terveysvaroitukset sekä tekstinä että kuvallisina.  Tupakkateollisuus vastusti tätä jyrkästi.  Teollisuuden mukaan varoituksista olisi luovuttava kokonaan, koska kaikki ihmiset tietävät muutenkin tupakan vaarallisuuden.  Varoitusmerkintöjen pitäisi ainakin olla paljon pienempiä kuin 65 % rasian pinta-alasta.  Toisin kävi.  Uuden tupakkalain mukaan sosiaali- ja terveysministeriö voi antaa tarkempia säännöksiä merkintöjen tekstistä, kuvista, kirjasinlajista ja kirjasinkoosta, väristä, kehystämisestä, pinta-alasta, sijoittelusta, kiinnittämisestä ja rikkoutumattomuudesta

Miksi näin?  Siksi, että tupakkayhtiöt muuten laatisivat rasioihin näkymättömät merkinnät.  Suomessa lääkintöhallitus sai vuonna 1978 oikeuden varoitusten merkitsemiseen.  Lääkintöhallituksen arkistossa on lukuisia esimerkkejä Philip Morris Finland Oy:n ja British-American Tobacco Finland Oy:n kierosta menettelystä.  Yhtiöt ovat vuodesta 1978 lähtien

 - laskeneet liikkeelle savukerasioita, joissa ei ole varoitusmerkintää ollenkaan.
Sen lisäksi yhtiöt ovat pyrkineet
- laatimaan rasian niin, että varoitusmerkintä poistuu rasiaa avattaessa
 - kiinnittämään varoitustekstin pahvirasian kelmuun liimattuun lipukkeeseen
 - sijoittamaan varoitusmerkinnän rasian alapinnalle
 - jättämään varoitusmerkinnän kehystämättä
 - laatimaan merkinnän alueen asetuksen edellyttämää pienemmäksi
- laatimaan varoitukseen epäselvät kirjaimet
- merkitsemään kirjaimet niin, etteivät niiden koko ja väri erotu selvästi pohjaväristä
 - painamaan tummanharmaan varoitustekstin vaaleanharmaalle pohjalle
 - painamaan varoituksen ohuella mustalla tekstillä tummanharmaalle pohjalle
 - painamaan tekstin hopeavärillä, niin että varoitus häipyi valon vähetessä jne.

Tupakkakauppiaat ovat osoittaneet kekseliäisyyttä.  Tupakan myyntiä vähentää kuluttajien selkeä tieto hengenvaarasta ja tupakkateollisuus on aina pyrkinyt estämään selkeän tiedon.  Tämä pätee Suomessakin vielä vuonna 2016.  Meillä on melko suuri määrä ihmisiä, jotka eivät lue mitään eivätkä tiedä juuri mitään.  Heille savukerasia on ainoa tiedon lähde tupakan tappavuudesta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti